1. 11. 2014

Hamlet - Wiliam Shakespeare

     Autor: Wiliam Shakespeare
     Názov knihy: Hamlet
    Oficiálny názov knihy: Hamlet

    Žáner: tragédia

    Séria: -
    Diel: -

    Vydavateľstvo: Tatran

    Rok vydania: 1977

    Počet strán: 219     Doba čítania: 11 dní



Anotácia:
   Hamlet patrí medzi najinscenovanejšie hry vo všetkých krajinách západnej kultúry a taktiež patrí medzi najprekladanejšie literárne diela na svete. Okrem iného je považovaný za akúsi skúšku ohňom pre vyspelosť herca. Zrejme najznámejšou scénou z hry je Hamletov monológ o zmysle života z tretieho dejstva, začínajúci otázkou Byť, a či nebyť?
   Tragédia Hamlet má popredné miesto v svetovej dráme, je to tragédia o hľadaní zmyslu ľudského života. Hamlet chce žiť čestne, spravodlivo, slobodne, statočne – ale žije vo svete, kde je podlosť, zlo a faloš. Preto hľadá zmysel, či je lepšie byť, či nebyť. Príde na to, že samovraždou sa nič nevyrieši – zlo ostane naďalej. Zostáva otázka, či je lepšie bojovať proti zlu na svete, alebo sa o to nezaujímať. (zdroj)

   Prvou knihou, ktorú som prečítala od W. Shakespeara, bol Jindřich V.. Napriek tomu, že kniha je písaná vo veršoch a v občasných metaforách, dej sa dal veľmi dobre pochopiť a kniha sa príjemne čítala. Taká oddychovka, ktorou si príjemne vyplníte voľný čas. A podobne to bolo aj s ďalšou jeho knihou, tragédiou s názvom Hamlet.


Veci vo svojej podstate nie sú ani dobré ani zlé:
dobrými alebo zlými ich robí naše myslenie. (str. 71)


   Dej sa odohráva na hrade Elsinor v Dánsku. Mladý princ Hamlet a jeho matka, kráľovná Gertrúda, práve prišli o otca a manžela kráľa. Kým však Hamlet smúti za otcom, jeho matka dlho neváha a vezme si za manžela kráľovho brata Claudia. Všetko sa zdá byť na prvý pohľad v poriadku, až kým sa na hradbách nezačne objavovať duch zosnulého kráľa. Práve od neho sa Hamlet dozvedá, že jeho otec nezomrel prirodzenou smrťou, ale bol zavraždený. Zavraždený vlastným bratom Claudiom. Hamleta toto zistenie hlboko zasiahne a začne v sebe zvádzať vnútorný boj. Musí sa rozhodnúť, čo urobí ďalej. Nič však nedopadne tak, ako by sa dalo čakať.

Človek sa môže usmievať a usmievať,
a jednako je lotor - aspoň v Dánsku. (str. 47)


   Shakespeare ma opäť nesklamal a chvíle vo vlaku, či večer pred spaním mi veľmi spríjemnil. Jeho štýl som si obľúbila už pri Jindřichovi, takže na knihu som sa tešila a čítanie som si aj užila.
  • Kniha Hamlet v sebe nesie veľmi peknú myšlienku, ktorú autor spracoval veľmi skvelo.
  • Dej nebol náročný, takže ani samotné čítanie také nebolo.
  • Zvraty v deji dodávali príbehu istú dynamickosť, ktorá nakoniec vyústila do neočakávaného, no tragického záveru.
  • V tejto knihe už bolo síce viac metafor ako v knihe Jinřich V., ale dej sa dal často ľahko pochopiť.
  • Ak však mali postavy dlhé monológy vyplnené množstvom metafór, vtedy už bolo dosť ťažké rozlúštiť každý jeden verš, a tak som sa radšej zamerala len na myšlienku celého monológu. Aj to vám niekedy napovie viac. ;)

Nesmieš myslieť jazykom. Zakaždým dvakrát meraj a raz rež.
(str. 34)

  • Postáv v príbehu nebolo veľa, iba mali zložité mená. Preto som počas prvých dvoch dejstiev musela párkrát otáčať na stránku so zoznamom postáv.
  • Charakter postáv bol vyobrazený len v ich výstupoch, keďže v dráme žiadny rozprávač nie je. Myslím si však, že Shakespeare to zvládol excelentne, pretože práve v nich čitateľ mohol vidieť úplne presný charakter jednotlivých postáv.
  • Všetky postavy mi boli sympatické, dokonca aj Claudius, ktorý napriek tomu, čo spravil, nebol vyobrazený vôbec najhoršie.
  • Aj napriek tomu, že sa jedná o tragédiu, autor prostredníctvom postáv spríjemňoval čitateľovi dej formou vtipných hlášok. Vďaka nim si ma získal najmä princ Hamlet.

Hamlet: Človek môže chytiť rybu na červíka, ktorý práve zjedol kráľa, a zjesť rybu, čo zhltla toho červíka.
Kráľ: Čo tým chceš povedať?
Hamlet: Nič, iba vám dokazujem, ako kráľ môže vykonať oficiálnu návštevu v žobrákových črevách.
(str. 138)


   Ako som už povedala, kniha vôbec nebola náročná a dokonale vyplnila moje voľné chvíle. Ak nehľadáte nejakú dokonale úžasnú knihu, ale iba oddychovú knihu, určite siahnite po knihe Hamlet. Nebudete ľutovať. :)

Moje hodnotenie:
3/5

10 komentárov:

  1. Označenie Hamleta za oddychovú knihu som vážne nečakala :D Ale to každý cíti inak :)
    Mne sa zase zdalo, že tam tých metafor bolo oveľa, oveľa, oveľa viac :D Ale čítanie (ehm, obidve čítania :D) som si o to viac užívala. Súhlasím, že Shakespeare sa toho chytil excelentne a ... a začínam skĺzavať do mojich zvyčajných chvál, ktoré som opísala už aj v svojej recenzii :D Mám taký pocit, že Hamlet si u mňa získal nejaké čestné miesto medzi knihami alebo čo :D :) Keby som ja písala poslednú vetu, asi by znela, že "Ak hľadáte dokonale úžasnú knihu, a nie len oddychovku, siahnite po Hamletovi." :D :D
    Inak, veľmi pekná recenzia a super citáty si vytiahla :) Tiež sa ti podarilo publikovať ju v 26 sekundách medzi tým, ako som skontrolovala tvoj blog a nič nenašla, a prihlásila sa do Bloggeru, kde ma už recenzia čakala :D
    Už len jedna malá chybička: v odseku hneď po prvom citáte máš "Elisinor" namiesto "Elsinor" :)
    Si mi zlepšila večer :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak pre mňa to bola taká dobrá oddychová kniha, aj keď plná metafor. :D Ale ako hovoríš, každý to cíti inak. :)
      A vďaka. Som si to nevšimla. Idem opraviť. :)
      Aj ty mne večer aj ráno. :D Ešte raz ďakujem. :)

      Odstrániť
  2. Hamleta som čítala pred rokom a mám na neho len dobré spomienky :) A to som ho tak nechcela čítať! :D
    S príliš dlhými metaforami mám ja často problém, takže tie ma potrápili, ale inak je to naozaj hodnotná kniha :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :D No vidíš. :) Ak by si chcela, môžem ti potom požičať Jindřicha V.. Je síce po česky, ale mne to napríklad vôbec nevadilo. :)
      Metafory vedia človeka veľmi potrápiť. Nie si sama. :D

      Odstrániť
  3. Fíha, nenáročný Shakespeare? :D Možno si raz niečo od neho prečítam.:D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Napriek tomu, že to je dráma písaná prevažne vo veršoch a v metaforách, mne sa to čítalo veľmi dobre. :) Určite si prečítaj. Podľa mňa vôbec nebudeš ľutovať. :)

      Odstrániť
  4. tak toto by som si rada prečítala :)

    http://byfoxygreen.blogspot.sk/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určite si prečítaj. Podľa mňa, nebudeš ľutovať. :)

      Odstrániť
  5. Hamleta som čítala do školy a bola to jedna z mála kníh povinného čítania, ktorá sa mi naozaj páčila :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja viem, že nie vždy sa v povinnom čítaní nájdu skvelé knihy, ale svojím spôsobom sa mi na každej niečo páči. Ale je pravda, že táto je jednou z najlepších. :)

      Odstrániť