22. 7. 2014

Černý jestřáb sestřelen - Mark Bowden

      Autor knihy: Mark Bowden
      Názov knihy: Černý jestřáb sestřelen
      Oficiálny názov knihy: Black Hawk Down


      Žáner: vojnový román
      Séria: -

      Diel: -

      Vydavateľstvo: Academia
      Rok vydania: 2008

      Počet strán: 363  Doba čítania: 9 dní



Anotácia:
   Devětadevadesát elitních amerických vojáků padlo do tisíce střelců, ranění krváceli, docházela jim munice, voda i zdravotnický materiál. Příběh na motivy skutečných událostí vás strhne do přeplněného tržiště v srdci somálského Mogadiša. Žurnalista Mark Bowden, nositel literární ceny, dramaticky zachycuje tento trýznivý osud očima mladých mužů, kteří ten den bojovali. Využívá při tom rozsáhlé rozhovory s účastníky z obou stran, videozáznamy a přepisy rádiových hlášení.


"Když začne válka, voják chce děsne být v ní, ale když v ní je,
chce děsne domů." (str. 227)

vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv
Ako som sa dostala k tejto knihe?
   Černého jestřába som si kúpila naraz spolu s knihou Obchod na Korze. Popravde som si chcela zobrať iba túto, lebo som si myslela, že Obchod na Korze sa mi nebude páčiť (odrádzala ma aj tá obálka), no teraz, keď mám už prečítané obidve knihy, som to všetko prehodnotila.

vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv


   No pozrite sa na tú obálku a nečudujte sa, že som chcela skôr túto knihu. Je proste nádherná! A ten vojak... 
   Knihy si nekupujem podľa toho, akú majú obálku, ale v obidvoch prípadoch som nevedela, o čom sú, takže rozhodovala obálka. No ale skôr než som sa stihla rozhodnúť, ktorú z nich si kúpim, mamka zobrala obidve knihy k pokladni, takže som si zacvakala za obidve. Neľutujem to, veď som za obidve zaplatila (spolu s mamkou) necelých 7€, no Černý jestřáb, od ktorého som očakávala viac, ma veľmi sklamal. (Veď uvidíte ďalej.)
   Čo sa týka ešte zovňajšku knihy, aj táto kniha má mäkkú väzbu a je dosť tlstá, aj keď má iba 363 stránok.
vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv 
   Knihu som čítala dosť dlho a nebolo to len vďaka češtine. Na tú som si už zvykla. Zásluhu na tom malo tiež to krásne vydanie. Písmenká boli malé a nahusto písané (viď obr. vľavo). To by sa tiež ako tak dalo prelúskať. Veď keď sa začítate, knihu hltáte a zrazu ste v polovici. No ja som mala niekoľko výhrad k deju.
vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv
   Dej knihy sa odohráva v somálskom meste Mogadišo, kde americké špeciálne jednotky bojujú proti klanu Habr Gidr. Príčinou je chudoba v krajine, a preto sa obyvateľom Mogadiša posielajú potraviny, ktoré však ľuďom berie už spomínaný klan. Jediným spôsobom, ktorým je možné klan zastaviť, je už iba vojna. 

Taková práce vyžadovala hodně. Vyžadovala od tebe všechno, a ještě víc... protože cenou za chybu byla často smrt.

   Aj keď je kniha napísaná na skvelý námet a ja celkom milujem vojnovú tématiku, dej vôbec nebol záživný. Autor tento príbeh podal čitateľom dosť zle. Neboli tam žiadne dialógy a celý príbeh bol ako prerozprávaný. Nikdy som sa nemohla do deja začítať a čítala som túto knihu veľmi pomaly, pretože som sa pri nej musela poriadne sústrediť. No a vďaka tomu mi prečítanie tejto knihy trvalo až 9 dní.

   Jediným pozitívom na tom, ako podal autor čitateľovi tento príbeh, boli vtipne podané bežné situácie, ktoré sa autorovi veľmi podarili.

Večer se přehrávala kolekce videokazet, většinou starých, hrdinsko-dobrodružných filmů. Jedním z nově povolených byl "Poslední Mohykán". Někteří chlapci ho právě dokoukávali podruhé za sebou, když přišel kapitán Steele, viděl jen konec a prohlásil, že ho musí vidět ještě jednou. Tak ho přetočili a dívali se potřetí.

   Dej tejto knihy by sa dal zhrnúť v niekoľkých vetách, preto sa autorovi čudujem, ako mohol urobiť z tých pár udalostí, čo sa stali, taký dlhý a celkom pekný príbeh. 
vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv
Postavy:
   Keďže sa jednalo o vojnu, v deji sa muselo nachádzať veľa postáv-vojakov, no na mňa to bolo veľa. Autor tam poukazoval minimálne na 30 postáv a človek nemá šancu zapamätať si, ktorý vojak bol kde, čo robil, aké mal zranenie a pod.. Síce sa mi páčilo, že stále poukazoval na niekoho iného, no zaklincoval to tým, že od jedného začatého deja sa vracal k inému, čo už bol, a ja som si to potom už nemohla zapamätať. Bolo to veľmi mätúce pre čitateľa.

   Takže... hlavnými postavami príbehu boli americkí vojaci. Boli rozdelení na 2 skupiny: Rangeri a D-borci. Každá skupina mala osobitný výcvik a mala pridelenú svoju úlohu vo vojne. 

Špinaví vojáci měli zůstat ve stínu. Pokud ste se jich zeptali, jak to provedli, neřekli nic, Vždyť ani neexistují, není-liž pravda? Jsou ušlechtilí, tiší a neviditelní. Dělají pro Ameriku tu nejdůležitejší práci; uznání, sláva a štěstí jim však nepřisluší. Jsou to moderní rytíři cti.

   Všetci vojaci boli dokonalí. Každý vojak mal svoj charakter, bol niečím výnimočný a niečím sa zas odlišoval od ostatných. A niektorí mali vážne vtipné hlášky (tie vám tu veľmi nechcem pridávať, ak by ste sa nakoniec rozhodli prečítať si túto "hrôzostrašnú" knihu), ktoré pekne oživili nudný dej.

"Potřebujeme, abyste seděl," řekl mu někdo.
"Koukněte, střelili mě do prdele. Bolí mě sedět."  (str. 298)


Sice jsme v prdeli, ale sranda musí bejt! (str. 194)


vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv
   Túto knihu by som doporučila skôr mužom, aj keď neviem, či aj oni by z toho nemali taký bordeľ v hlave počas čítania ako ja. 
   A keďže táto kniha pochádza z filmovej edície, som zvedavá, aký bude film. Rada by som si ho pozrela. Vojnové filmy ja proste milujem. :)

Rozdíl mezi zbabělcem a hrdinou není v tom, že se bojíš,
ale v tom, co děláš, i když se bojíš.

Moje hodnotenie:
1/5

4 komentáre:

  1. Tak na začiatku som si povedala, že kniha vyzerá super, ale po tvojej RC už ma to nejako prechádza :-D Si dobrá kritička, mne to takto nejde :-(

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Rovnako som na tom bola aj ja a úprimne ju neodporúčam čítať. Radšej Prvých 100. ;)
      A ďakujem, aj keď si myslím, že tam nie je tá kritika veľmi zdôraznená. :D Musím sa nabudúce snažiť viac. :D

      Odstrániť
    2. Ale je , neboj! ;) Tak prvých 100 si určite prečítam ! :D Len neviem kedy...... nejako mi dochádza čas teda :D :D

      Odstrániť
    3. Určite, určite si prečítaj. :)
      Hah, tak ja som na tom podobne. :D Už skoro vôbec nečítam tie knihy, čo som si naplánovala na tento rok, ale úplne iné, ktoré prídu pod ruku. :D A ešte k tomu si chcem dať re-reading Sparksa. :D To nestihnem ani do konca roka, nie do konca prázdnin. :D

      Odstrániť