12. 7. 2014

Obchod na Korze - Ladislav Grosman

      Autor knihy: Ladislav Grosman
      Názov knihy: Obchod na Korze
      Oficiálny názov knihy: Obchod na Korze


      Žáner: historická novela
      Séria: -

      Diel: -

      Vydavateľstvo: Academia
      Rok vydania: 2009

      Počet strán: 142   Doba čítania: 2 dni



Anotácia:
   Obchod na korze se odehrává během druhé světové války v malém městečku Sabinov na Slovensku. Základním motivem novely je dilema hlavního hrdiny, truhláře Tóny Brtka (ve filmu jej ztvárnil Jozef Kroner), zda dokáže odporovat zlu ztělesněnému protižidovskými zákony a jejich vykonavateli – hlinkovskými fašisty – a odolá výhodné šanci, která se mu nabízí: získat postavení a majetek na úkor druhého člověka, hluché majitelky galanterie, Židovky Rozalie Lautmannové (ve filmu ji ztvárnila Ida Kaminská). Tóno Brtko pod nátlakem své ženy a vysoce postaveného švagra získává arizační dekret na obchod a majetek právě paní Lautmannové. V obchodě i přes jeho nevýnosnost zůstává a nepřestává věřit v tradiční hodnoty – úctu ke stáří a k práci. Starou paní chrání před ostatním světem a nacistickým nebezpečím. Brzy však přijde den, kdy všichni Židé obdrží předvolání do transportu…

YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY
Ako som sa dostala k tejto knihe?
   Ako určite viete, knihy Bedári sa mi zapáčili, a tak som si kúpila nové vydania od českého vydavateľstva Academia. Dozvedela som sa, že celá edícia obsahuje až 39 kníh, no a tak nejak som ich začala zbierať. 
Preto ako tretia kniha z tejto edície padla za obeť kniha Obchod na Korze.
YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY
   Kniha má malý formát a nie je hrubá, preto je taká rozkošná. No jedinou nevýhodou je mäkká väzba, pretože tá sa ničí rýchlejšie ako tvrdá. Čo sa týka obálky, tak je pekná a filmová ako všetky knihy z tejto edície, jedine ten herec na obálke mi nie je veľmi sympatický.
YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY
   Ak ste nečítali anotáciu, tak ju nečítajte, pretože vám prezradí takmer celý dej. Samozrejme, koniec nie. To najlepšie sa predsa nehovorí.
   Na začiatku som sa do knihy nemohla začítať, keďže som si nejak uvedomovala, že čítam v češtine, a udalosti na začiatku mi najskôr nedávali zmysel. No postupne som sa do knihy začítala.
   Miestami bola vtipná a niekedy som sa pri nej usmievala.
   
Přednést znamená vcítit se nejenom do lejstra,
ale také do duší poslouchajících. (str.78)

   Celá kniha sa niesla v pokojnom deji. Až v poslednej tretine knihy začal byť dej zaujímavejší a napínavý.
   Z konca knihy som bola prekvapená, nečakala som vôbec takýto záver, ale páčilo sa mi, ako sa to skončilo.
   Záver knihy zostal "otvorený". Nevieme, aké následky zanechala posledná udalosť, a som za to rada. Som rada, keď si čitateľ môže, ale nemusí, sám domyslieť, čo bolo ďalej.
YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY
   Aj keď mi hlavný hrdina z filmu nie je veľmi sympatický, toho z knihy som si obľúbila. Slušný, pracovitý a čestný človek, ktorý mal úctu k starým ľuďom. A aj napriek tomu, že mohol zbohatnúť, neurobil to na úkor starého človeka. 
   Ale to, ako stratil kontrolu nad sebou samým na konci príbehu, som od neho vôbec nečakala, ani čin, ktorý urobil. Trochu ma to zaskočilo.
YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY
   Ak mám byť úprimná, od tejto knihy som neočakávala veľa. Ten herec a celkovo krátkosť príbehu nerobili tomu dobrú reklamu. Keď som si ju však prečítala, vážne, naozaj vážne sa mi zapáčila. 
   Je to kniha na pohodové čítanie, nie je dlhá a bez žiadnych dlhých opisov. Odporúčam prečítať, ak sa nudíte. :)

Moje hodnotenie:
3/5

6 komentárov:

  1. Ten herec je Jozef Kroner a pravidelne na Vianoce a Veľkú noc ho vidno v televízore :) I keď som nevidela ani jeden celý film s ním, z toho, čo som videla, som si ho práveže obľúbila :) A mne je sympatický :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ani ja som nevidela asi ani jeden film, v ktorom hral, ale už som ho párkrát vo filmoch zahliadla. Proste, neviem, taký čudný mi príde. Uvidím, či zmením názor, keď si pozriem film. :)

      Odstrániť
  2. Keď som bola malá, tiež som nemala rada tie staré a "nudné" filmy....ale teraz rozmýšľam nad tým, že im asi dám šancu ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Kto tu hovoril o filme? :D To som písala o knihe, film som ešte nevidela. :D Ale plánujem si pozrieť. :)

      Odstrániť
  3. Ja som nadväzovala na Marienku Jeja, neboj sa! :D Klídek! :D :*

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :D :D :D Veď som kľudná, nepoužila som žiadny výkričník. :D
      Ale nikto nehovoril o starých a nudných filmoch, že ich nemá rád. (Viď tvoje tiež. :D)

      Odstrániť