18. 7. 2017

Filmy podľa skutočnej udalosti no. 1


Katastrofické
The Impossible/Nič nás nerozdelí (2012)
IMDB: 7,6/10
Moje hodnotenie: 10/10

Film The Impossible zachytáva udalosti, ktoré sa stali potom, čo dňa 26. decembra 2004 spôsobilo zemetrasenie v Indickom oceáne sériu ničivých cunami. Tie zasiahli najmä Indonéziu, Srí Lanku, Indiu a Thajsko, pričom mali na svedomí vyše 200 000 obetí.

Tieto udalosti sú vo filme popísané práve cez zážitky jednej rodiny, ktorá sa rozhodla stráviť Vianoce na dovolenke v Thajsku, no po obrovskej vlne, ktorá zasiahla pobrežie a rozdelila ich, musia zápasiť o svoje životy a nájsť jeden druhého.

Celý film je veľmi srdcervúci a dychberúci. Dokonca vyobrazuje aj také scény, pri ktorých musíte zatínať zuby, lebo sa na ne nedá pozerať. A polovicu filmu sa vám chce plakať.
Zábery, ako sa valí vlna na pobrežie, sú tak dokonale spravené, akoby to bolo naozaj. Nevidno badať takmer žiadne známky použitia modernej techniky (až na jednu scénu ďalej vo filme).
No dôležitú úlohu zohrávajú najmä herci, ktorí sa do svojich rol vžili bravúrne. Ba dokonca aj tí najmenší v niektorých momentoch stvárnili svoje postavy oveľa lepšie ako dospelí.
(Mimochodom, herca Toma Hollanda, ktorý stvárnil vo filme postavu Lucasa, môžeme momentálne nájsť aj v najnovšom filme Spider-Man, kde si zahral hlavnú rolu.)

No okrem toho všetkého je tu krásne poukázané na to, že aj napriek katastrofe, ktorá ľudí postihla, sa vždy nájdu tí, ktorých ľudskosť neopustila a vedia ochotne pomôcť aj v takýchto ťažkých chvíľach.
Za mňa jednoznačne výnimočný film.


The Wave (Bolgen)/Vlna (2015)
IMDB: 6,7/10
Moje hodnotenie: 7/10

15. januára 1905 spôsobil zosuv pôdy v Lodalen v Nordfjorde 40 metrov vysokú vlnu, pričom prišlo o život 63 ľudí.
13. septembra 1936 spadol do jazera v Sunnmore obrovský balvan, ktorý mal na svedomí 40 ľudí.
V súčasnosti je v Nórsku okolo 300 nestabilných hôr.
A jednou z nich je aj hora Akersenet.

Film The Wave alebo Vlna nie je typickým filmom podľa skutočnej udalosti. Ide (v úvodzovkách) len o utopický príbeh, ktorý sa nechal inšpirovať vyššie spomínanými skutočnými udalosťami. Udalosťami, ktoré sú pre obyvateľov Nórska každodennou pripomienkou toho, čo sa môže stať v ktorúkoľvek hodinu bez ohľadu, či sú na to pripravení.

Dej filmu je teda zameraný na mestečko Geiranger, ktoré je pod stálou hrozbou hory Akersenet a preto je nutné všetky jej pohyby neustále sledovať. Na starosť to má malá skupinka ľudí vrátane Kristiana, ktorý sa však rozhodol zmeniť svoju profesiu a s rodinou sa presťahovať ďalej do vnútrozemia. Tieto plány mu však nečakane prerušia hodnoty namerané prístrojmi v štrbinách Akersenet naznačujúce posun hory. So svojimi obavami sa preto zverí kolegom, no tí tomu neprikladajú veľkú váhu. Názor zmenia, až keď je už príliš neskoro.

Opäť film zameraný na vodu. No oproti tomu prvému, kde zemetrasenie spôsobilo mohutné cunami, máme v tomto možnosť sledovať pohyb hory a jej zosun do fjordu, ktorý vyvolá 80 metrovú vlnu.
To znamená, že nie sme hodení priamo do scenára katastrofy. Len samotná polovica príbehu je zameraná na zisťovanie a riešenie daného problému. Napätie sa teda už od začiatku postupne stupňuje, no ani po vlne, ktorá zasiahne mestečko, na svojej intenzite neubúda. Stále sa nájde niečo, čo upúta našu pozornosť a drží nás v strehu. Postavy nie sú v bezpečí, až kým nestoja na suchej zemi.

Som tiež milo prekvapená, že ma tento film upútal a zaujal, nakoľko ide o film z nórskej produkcie, a tak nie je propagovaný tak veľmi ako americké filmy. Okrem toho je celý v nórčine, takže je potrebné čítať titulky (aspoň pre nás, neovládajúcich tento jazyk), no napriek tomu to neberiem ako negatívum. Nórčina, krásne hory a fjordy dokázali navodiť tú správnu nórsku atmosféru (závisť tým, ktorí tam už boli alebo ešte len budú), aj keď tomu podľa mňa nebola venovaná dostatočne veľká pozornosť, čo ma troška mrzí. Ale predsa len išlo hlavne o obyvateľov mestečka a ich popasovanie sa s daným problémom.


Deepwater Horizon/Deepwater Horizon: Moře v plamenech (2016)
IMDB: 7,2/10
Moje hodnotenie: 9/10

Deepwater Horizon bola plávajúca vrtná plošina, ktorá od roku 2001 vykonávala vrty na rôznych miestach Mexického zálivu. Vlastnila ju firma Transocean a od roku 2003 bola prenajatá firme BP.
20. apríla 2010 pri vŕtaní asi 80 km juhovýchodne od pobrežia Louisiany došlo v dôsledku niekoľkých zlých odhadov k veľkej explózii. 126-členná posádka bola evakuovaná, no 11 ľudí zostalo aj tak nezvestných. Po explózii nasledoval požiar, ktorý sa nepodarilo uhasiť, a o dva dni na to sa plošina potopila. Vrt však ostal naďalej otvorený a začala z neho vytekať ropa. Trvalo to 87 dní.

Tretí film v poradí by si zaslúžil možno aj osobitnú kategóriu, nakoľko nepojednáva o prírodnej, ale o katastrofe spôsobenej činnosťou a nedbalosťou človeka. No predsa len... katastrofa je katastrofa.
Takmer celý dej sa teda odohráva na vrtnej plošine na mori, no na začiatku sme ešte oboznámení s rodinou Mika Williamsa, ktorí však nemajú vo filme dostatok miesta, čo je škoda, nakoľko si jeho manželku Feliciu zahrala známa herečka Kate Hudson. No okrem nej môžeme vo filme vidieť aj ďalšie známe postavy ako sú Kurt Russell v roli Jimma, Ginu Rodriguez (a.k.a Jane the Virgin) v roli Andrei či dokonca mladú vychádzajúcu hviezdu Dylana O' Briena (viď trailer). No a, samozrejme, hlavnú postavu, teda Mika Williamsa, stvárnil môj obľúbený herec Mark Wahlberg, ktorého môžete poznať z fimov ako sú Krádež po taliansky, Ostreľovač či Na život a na smrť. Takže herecké obsadenie je podľa môjho názoru za jednotku.
A čo sa už samotného príbehu a jeho spracovania týka, tak mu nemám takmer nič vytknúť. Úžasné zábery, zvukové efekty a hudba, ... skutočne realistické zachytenie udalostí. Tiež musím tvorcov filmu pochváliť za to, že tam, kde už slová nestačili, pustili len hudbu a bez slov nechali príbeh voľne plynúť. Takže zahrali aj na emocionálnu stránku divákov. Samozrejme, nechýbajú tam ani akcia a napätie, ako to už pri filmoch tohto žánru býva.
Jediné, čo by som filmu možno vytkla, boli jednotlivé skúšky pred začiatkom ťahania ropy, z ktorých som ako laik bola zmätená, čo mi síce spočiatku ani nedošlo, až kým som film nevidela s rodičmi, kde otec komentoval, čo vlastne robia, čo sa stalo a prečo.
Film sa mi ale veľmi páčil a určite si ho v budúcnosti ešte niekedy pozriem.


Everest (2015)
IMDB: 7,1/10
Moje hodnotenie: 10/10

Potom, čo Edmund Hillary a Tenzing Norgay zdolali v roku 1953 Mt. Everest, sa o to pokúšali ďalší. Nakoniec sa táto hora stala takou populárnou, že od roku 1992 Rob Hall organizoval výstupy aj pre amatérov. Počas nasledujúcich štyroch rokov to zakaždým zvládol bez jedinej straty na živote, až kým neprišiel 10. máj 1996.

Rob Hall sa lúči so svojou tehotnou manželkou Jane a spolu so svojimi priateľmi opäť odchádza do základného tábora pod Everestom, aby na jeho vrchol doviedol ďalšiu skupinku ľudí vrátane žurnalistov. Celý mesiac sa s nimi pripravuje na ťažký výstup a postupne s nimi podniká niekoľko "menších výletov", aby sa aklimatizovali danému prostrediu. No keď nadíde deň ich výstupu, nie všetko ide podľa plánu a takmer všetci musia bojovať o holé životy.

Hneď na začiatku filmu dostaneme krátku ukážku toho, čo uvidíme ďalej, čo možno od filmu očakávať, čo u mňa osobne navodilo tú správnu atmosféru a pocit kvalitného spracovania, a až tak sme presunutí na samotný začiatok cesty. Postupne cezeň spoznávame jednotlivé postavy, ktorých tam vskutku nie je málo, takže miestami som sa v tom strácala a nevedela ani po polovici filmu zaradiť meno k postave, až kým som si to viackrát nahlas nezopakovala. Tie najdôležitejšie postavy si zahrali aj dosť známi herci ako Jake Gyllenhaal, Jason Clarke, Josh Brolin, Martin Henderson (Greys Anatomy ^.^), Sam Worthington či Keira Knightley, takže sa bolo na čo pozerať. (Pokiaľ práve neboli zahrabaní pod kopou oblečenia.) Prostredie bolo, samozrejme, dokonalé, čo ocení každý milovník hôr, no a po dejovej stránke to bolo takisto rovnako úžasné. Prvá polovica príbehu bola síce pokojnešia, čo mi ale vôbec neprekážalo, nakoľko som mala aspoň nejaký ten čas zapamätať si a oboznámiť sa so všetkými postavami, ale tá druhá so sebou priniesla kopec zvratov, nebezpečenstiev a teda aj napätia. Jednotlivé udalosti boli zachytené tak, ako sa stali, takže aj ten koniec bol taký, aký bol. Ani slzičky v očiach nechýbali. Určite odporúčam.



Čo hovoríte na spomínané filmy? Videli ste nejaký alebo som vás na nejaký nalákala?
Alebo viete ešte o inom, ktorí by ste zaradili do tejto kategórie a páčil sa vám? Dajte mi vedieť.
Prajem vám pekný deň a čoskoro sa vidíme pri ďalšom článku z tejto série. Možno. Nič nesľubujem.

5 komentárov:

  1. Óóó, tak katastrofické filmy som mávala veľmi rada, no akosi som sa im v posledných rokoch vyhýbala, preto som veľmi rada, že si napísala tento článok a ja sa do nich opäť dostávam :) Najviac ma zaujal asi Everest a Nič nás nerozdelí a verím, že keď si nájdem čas, tak si ich určite s chuťou pozriem :) ♥

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Uuuu... tak to som rada, že som spoznala aj tvoju ďalšiu stránku, Andy. :) Dúfam teda, že keď sa k spomínaným filmom dostaneš, budú sa ti páčiť aspoň tak ako mne. :) Vďaka za komentár. ^.^

      Odstrániť
  2. ja sa katastrofickým vyhýbam, nakoľko... je to síce super napätie a všetko, ale nemám rada, keď to nemá happiending :D. však musím uznať, že tieto vyzerajú super a nakoľko som filmový nadšenec, bez ohľadu na žáner filmu, myslím, že si určite pozriem Deepwater Horizon! takže vďak za typy! :).

    KEJMY ♥.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Nuž toto veľmi nie je môj žáner a už vôbec nie ak ide o skutočné či realistické udalosti, skrátka sa nerada cítim pri filmoch deprimovaná. :D A tuším by nepomohol ani Tom Holland, hoci bol geniálny Spidey. :D Každopádne ma zaujal ten nórsky film. :) A som zvedavá na ďalšie články.:)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Krásny článok - ako vždy, ja katastrofické filmy veľmi nemusím, mám dosť vlastných katastrof :D a hlavne ja som "snílek" a toto je na mňa až príliš reálne, ale teba musím pochváliť :)

    https://byfoxygreen.blogspot.sk/

    OdpovedaťOdstrániť